Da li jesti grejpfrut – pitanje je sad?

Grejp
Photo credit: akikoyanagawa / Foter / CC BY-SA

Pre neki dan, dok sam pomagala koleginici da zajedno otkrijemo uzrok njene glavobolje, otkrila sam da je mogući krivac bila jedna voćka. Oh da, voće ima negativan uticaj na organizam. I to ne bilo koje voće. Cenjeni i poštovani grejpfrut. Iliti “kralj kondraindikacija” kako ga nazivaju na internetu. Iznenađena tim epitetom, tražila sam objašnjenja i baš na tom internetu pronašla sam veliki broj tekstova o ovom neizmerno gorkom voću.

Upravo zato što je gorak, nije čest gost u mojoj činiji za voće. Nisam nešto s njim na ti. Samo u kombinaciji sa drugim voćem u sokovima ili pivu. 🙂

Spolja je kao narandža, a unutra crven kao lubenica. Postoje različite vrste grejpfruta: sa crvenom, belom ili roze pulpom. Ukus može da bude gorak ili sladak. Izgleda da nisam imala sreće da jedem onu drugu varijantu.

Sećam se da sam kao mala, dok nam je mama davala da jedemo grejpfrut, krišom dodavala na njega šećer. Velike količine šećera. I tek onda ne bih pravila one face kao kada jedem limun. I dalje nismo prijatelji, ali nije on toliko loš.

Da se vratim na početak priče. Na internetu svašta piše. Ono što prvo izađe kada ukucate grejpfrut jeste da je on voće k’o stvoreno za mršavljenje. Postoji i dijeta u kojoj je on osnovna namirnica. Japanski nutricionisti su istraživali i došli do zaključka da grejpfrut ima izuzetan uticaj mršavljenja. Oni tvrde da dok ga jedu i oni koji nisu na dijeti, oni gube kilogame. Mršave, a ni ne znaju. Kako to dobro zvuči! Tri puta dnevno su pili sok od grejpfruta i u toku jednog meseca su izgubili 1,5 kilograma. Da budem iskrena u to baš i ne verujem. I dalje tvrdoglavo tvrdim da se linija može popraviti samo kombinacijom vežbanja i pravilne ishrane. Nikako gladovanjem ili jedenjem jedne namirnice dnevno. Ali činjenica da grejpfrut sadrži naringin, glavnog krivca za gorčinu, koji ubrzava varenje, čisti creva i poboljšava crevnu floru podržava istraživanje Japanaca. Dakle, grejpfrut u bukvalnom smislu pročišćava organizam.

Grejpfrut
Photo credit: Muffet / Foter / CC BY

Sok od grejpfruta je dobar ukoliko je vašem organizmu potrebna tečnost. Sadrži više od 90% vode i pun je antioksidanata. Možda nema toliko vitamina C kao paprika (koja ima najviše, verovali ili ne), ali dobar je izvor ovog vitamina koji uvek pomaže pri lečenju prehlada. Vreme je da objasnim zbog čega je grejpfrut nominovan za „kralja kontraindikacija”. Naime, ako konzumirate ovo voće i pijete lekove za visok pritisak, srce, antidepresive ili antibiotike budite u opreznosti. Furanokumarini, organska jedinjenja koja se nalaze u nekoliko biljaka, imaju toksičan efekat i povećavaju efekte lekova. Takođe, osobe koje imaju problema sa želudcem i gorušicom treba da zaobilaze ovo voće na pijacama.

Jedna drugarica mi je rekla da je čula da grejpfrut nije preporučljiv za žene. Do pisanja ovog teksta, nisam uspela da dođem do detaljnijeg objašnjenja. Sem sledećeg: grejpfrut povećava rizik od nastanka raka dojke jer zadržava enzime koji razgrađuju estrogen. Povišen nivo estrogena kod žena predstavlja pojavu faktora rizika za oboljenje od ove opake bolesti. Međutim, uprkos ovim informacijama sa interneta koje zaplašuju ljubitelje grejpa, ne postoji dokazano istraživanje onkologa. Ako ne spadate u rizičnu grupu žena po neki grejpfrut ne može da vam škodi.

Na raznim forumima postoje teme da li je grejpfrut zdrav ili ne, i do sada je više glasova za „da”. Najbolje rešenje i moja preporuka je da pratite kako vaš organizam reaguje na ovu specifičnu voćku. Ako ga volite ne libite se da ga jedete, ali u granicama normale (nekoliko puta mesečno).

Stvarno nisam plašljiva osoba, ali i dalje ću nastaviti da ga zaobilazim. Samo zbog gorkog ukusa, kunem vam se. 🙂

Ekonomista u turizmu po struci. Obožava venčanja, surfovanje internetom i slatkiše. Autor bloga Pokondirena tikva. Prijatelj, sestra i nečija veverica. Osoba koja veruje da je osmeh jedina kriva linija koja može ispraviti mnoge stvari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *