Čega sve treba da se čuvamo leti?

Budimo otvoreni i iskreni – od leta uvek imamo velika očekivanja.

Odmor, rekreacija, uživanje na suncu, more… Kao da cele godine strpljivo čekamo za nedelju – dve istinskog uživanja u svim čarima leta.

Ipak, ne smemo se tek tako zaleteti – pored svih čari o kojima zaista do sutra možemo da pričamo, leto sa sobom donosi i određene rizike na koje moramo obratiti pažnju.

Sunce ima zaista mnogo korisnih učinaka na organizam – podstiče cirkulaciju i metabolizam, osigurava stvaranje vitamina D i deluje blago antidepresivno. Na žalost, ako mu se preterano izlažemo, pokazuje i one štetne – ubrzano starenje kože, alergijske reakcije, opekotine, povećava mogućnost nastajanja tumora kože, naročito melanoma, a može biti i jedan od faktora oštećenja oka.

Budući da smo delovanju UV zračenja svi izloženi, i to naročito leti, trebalo bi da se pridržavamo saveta za boravak na suncu i pravilno da se zaštitimo, vodeći pritom računa o tipu kože. Dodatni oprez potreban je kod osoba s većim brojem mladeža.

Tokom letnjih vrućina preti opasnost i od dehidracije, kojoj su posebno skloni starije osobe, deca, trudnice, sportisti – kako profesionalci, tako i rekreativci. S obzirom na to da se leti pojačano znojimo, preko kože gubimo više tečnosti nego inače (znojenjem i isparavanjem) pa je nužno nadoknaditi je. Stoga se savetuje dnevno uzimati oko dve litre tečnosti, a prema potrebi, i više. Od ukupnog dnevnog unosa, dve trećine trebalo bi da bude obična voda, a sve ostalo, primera radi: sokovi, čajevi, supice i tečna hrana može biti dopuna, ali nikako i zamena za vodu! Ne zaboravimo, voda čini više od 60 posto našeg organizma, dok moždane ćelije sadrže 85 posto vode. Voda nije samo obična tečnost za naše ćelije. Ona reguliše elastičnost ćelijske membrane, stabilizuje njen prirodni bioelektrični potencijal i reguliše transport elektrolita i hranjivih supstanci unutar ćelije. Voda je najbolja je za gašenje žeđi.

Pod uticajem topline sunca, svežine mora i laganije garderobe jače se luči adrenalin, ali i serotonin pa, posebno kod mladih, „popusti kontrola” te su leti češće polno prenosive bolesti i upale urogenitalnog sistema. Stoga se od polno aktivnih očekuje maksimalna odgovornost i korišćenje zaštite, jer prevencija je ipak najbolja metoda. To je posebno važno zbog potencijalno opasnih infekcija, poput HPV-a.

Leti više vremena provodimo na otvorenom pa su češći ubodi insekata (komarci, pčele, ose, krpelji, pauci), posebno ako više vremena provodimo pored reka, planinareći, šetajući po šumi i dr. Stručnjaci preporučuju mazanje eteričnim uljima, posebno lavande i mente.

I na kraju – hrana! Visoke temperature pogoduju razvoju mikroorganizama u prehrambenim proizvodima, posebno ako nisu adekvatno skladišteni. Kvarenju su naročito podložne namirnice proteinskog porekla, kao što su meso, jaja, mlečni proizvodi, riba i morski plodovi jer su odlična hranjiva podloga za rast mikroorganizama. Leti je češće trovanje bakterijom salmonelom, a najopasnija su gotova jela bez prethodne termičke obrade, kao što su poslastice i kremasti kolači, sladoled… Posebnu pažnju treba obratiti na mlečne proizvode jer im se leti zbog visokih temperatura rok može skratiti u odnosu na onaj označen na deklaraciji. Prema tome, treba povesti računa i na izgled i ukus (svaka promena ukusa na gorko upućuje na moguću intoksikaciju)!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *