Kakve koristi imamo od omega masnih kiselina? Nauka je rekla svoje!

Iako nam svi govore da hrana treba biti manje masna, postoje masnoće u hrani koje ne treba eliminisati, naprotiv. To su omega 3 masne kiseline! One se najčešće nalaze u ribi, ribljem ulju, pojedinim namirnicama biljnog porekla (semenke, orašasti plodovi).

Od njih imamo brojne zdravstvene koristi, od kojih ćemo u ovom blogu izdvojiti sedam.

Pospešuju zdravlje očiju

DHA tipa omega kiselina je deo strukture očne mrežnjače, i kada ne postoji dovoljan unos DHA omega kiselina, mogu nastati problemi sa vidom. A što je još važnije, istraživanja takođe ukazuju da redukovano prisustvo DHA omega kiselina može dovesti i do makularne degeneracije, jednog od vodećih uzroka trajnog oštećenja oka i slepila.

Omega-3 masne kiseline igraju ključnu ulogu u razvoju mozga dece i odojčadi

Još jedna bitna informacija – DHA tip takođe čini i oko 40% polinezasićenih masnih kiselina u našem mozgu. Unos dovoljne količine se vezuje za brojne benefite po decu: viša inteligencija, bolje socijalne veštine, manje problema u ponašanju, smanjen rizik od okasnelog razvoja…

Smanjenje astme kod dece

Astma je hronična plućna bolest i odražava se u simptomima poput kašlja, kratkog daha… Teži oblici astme mogu dovesti do upale i oticanja. Pojedina ispitivanja su dokazala da je konzumiranje omega-3 masnih kiselina povezano sa umanjenim rizikom od astme kod dece i mlađih tinejdžera.

Smanjenje metaboličkog sindroma

Metabolički sindrom predstavlja čitavu paletu stanja: gojaznost, visok krvni pritisak, insulinska rezistencija, povišen nivo triglicerida i nizak nivo „dobrog“ HDL holesterola.

U pitanju je izuzetno važan problem, budući da može povećati rizik od drugih oboljenja, uključujući dijabetes i bolesti srca.

Kod onih koji boluju od metaboličkog sindroma, omega-3 masne kiseline mogu poboljšati insulinsku rezistenciju, upale, ali i smanjiti rizik od srčanih oboljenja kod obolelih.

Saveznik u borbi protiv autoimunih bolesti

Ove kiseline su se pokazale dobrim osloncem kada imuni sistem greškom napada zdrave ćelije umesto stranih. Tako kod dijabetesa 1, primera radi, imuni sistem napada ćelije koje proizvode insulin u pankreasu.

Omega-3 se može izboriti sa ovakvim bolestima, a mogu biti posebno važne u ranim periodima života, te tako studije ukazuju da postoji veza između  dovoljnog unos omega-3 kiselina u prvoj godini života i brojnih autoimunih bolesti, poput dijabetesa 1, autoimunog dijabetesa i multiple skleroze.

Prevencija raka

Dugo se tvrdilo da omega-3 masne kiseline mogu smanjiti rizik od pojedinih tipova kancera. S tim u vezi, istraživanja pokazuju da ljudi koji konzumiraju omega-3 masne kiseline imaju 55% manju šansu od raka debelog creva. Rađena su i istraživanja uvezana sa rakom prostate i grudi. Međutim, ova istraživanja nisu potpuna, i nisu sva istraživanja dala iste brojke.

Borba sa depresijom i anksioznošću

U pitanju su dva najčešća mentalna problema, a koji su posebno došli do izražaja u doba pandemije. Konstantna nervoza, učestali stres, letargija, tuga… Studije ukazuju da su ljudi koji su konzumirali suplemente obogaćene omega-3 kiselinama imali poboljšane simptome. Takođe, jedno istraživanje je pokazalo da je konzumacija EPA omega kiselina (podsetimo se, postoje tri  tipa omega kiselina – ALA, EPA i DHA) deluje efikasno skoro kao antidepresant.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *