Zašto (treba da za)volimo urme?

Urme se često povezuju sa zdravim desertom; njihova prirodna slatkoća i bogat ukus su zaista očaravajući! Ali, ovo hranljivo voće može da našem organizmu ponudi i druge, prilično impresivne pogodnosti vezane za naše zdravlje! Evo nekoliko načina na koje urme mogu zaštititi naše zdravlje!

Primera radi, tri urme imaju oko 200 kalorija, 54 grama ugljenih hidrata sa oko 5 grama vlakana, gram proteina i bez imalo masti.

Ova veličina takođe obezbeđuje manje količine širokog spektra hranljivih materija, uključujući vitamine B, vitamin K, kalcijum, gvožđe, magnezijum, kalijum, cink i mangan.

Drugim rečima, urme nisu samo šećerne bombe ili prazne kalorije!

Pored sadržaja vitamina i minerala, urme su bogate antioksidansima koji štite zdravlje. Jedno nedavno istraživanje navodi da su urme dobar izvor prirodnih antioksidanasa, koji se mogu koristiti za lečenje bolesti povezanih sa oksidativnim stresom. Oksidativni stres nastaje kada postoji neravnoteža između proizvodnje slobodnih radikala koji oštećuju ćelije i sposobnosti tela da se suprotstavi njihovim štetnim efektima. To je preteča starenja i oštećenja ćelija koje mogu dovesti do bolesti.

Urme takođe sadrže antiinflamatorna i antimikrobna jedinjenja, što znači da mogu da igraju i ulogu u borbi protiv zaraznih bolesti.

Mnogi ljudi smatraju da su urme sušeno voće – ali one su zapravo sveže voće, jer se voda ne uklanja. A pošto su urme celo, neprerađeno voće, njihov sadržaj šećera se javlja prirodno! Drugim rečima, ako je npr. slatkiš zaslađen samo urmama, na etiketi može biti navedeno 0 grama dodatog šećera. To je ključno, jer je dodatak šećera taj koji treba da ograničimo, zbog njegove povezanosti sa povećanim rizikom od srčanih bolesti i gojaznosti.

Tri urme obezbeđuju oko 18% dnevne potrebe za vlaknima, koja podržavaju dobru funkciju varenja. Jedna studija se posebno bavila uticajem konzumiranja urmi na creva. Istraživači su otkrili da su, dok su jeli urme, subjekti studije iskusili poboljšanja u učestalosti pražnjenja creva i smanjen nivo hemikalija u stolici za koje se zna da oštećuju ćelije i izazivaju mutacije koje mogu dovesti do raka.

Starija istraživanja su ispitivala efekte unosa urmi kod zdravih odraslih osoba tokom perioda od četiri nedelje. U jednoj studiji, volonteri su jeli oko sto grama dnevno dve različite vrste urmi. Krajem meseca, istraživači su otkrili da dodatak datuma nije značajno uticao na indeks telesne mase (BMI), ukupan holesterol, LDL ili HDL nivoe ispitanika. Najvažnije, nivo glukoze i masti u krvi nisu se povećali nakon konzumiranja bilo koje vrste datuma. U stvari, masti u krvi su se smanjile, kao i mere oksidativnog stresa.

Važno je napomenuti da zaštitna jedinjenja u urmama pomažu pri čuvanju mozga. Neka istraživanja navode da urme imaju obećavajući terapeutski potencijal protiv Alchajmerove bolesti, zbog svoje sposobnosti da se bore protiv upale i oksidativnog stresa u mozgu.

Još jedna potencijalna korist urmi odnosi se posebno na trudnice. Rad iz 2020. godine, objavljen u časopisu BMC Pregnancy and Childbirth, razmatra uticaj urmi na porođaj. Istraživači su pregledali ranije objavljene studije i zaključili da jedenje urmi može smanjiti trajanje aktivne faze porođaja, faze tokom koje se širi grlić materice!

Pratite naš blog za još zdravih saveta vezanih za svakodnevnu ishranu, i ne zaboravite da uvrstite i urme! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *