Sačuvajte zdravlje tokom zime

Zima je već odavno zavladala. Sneg je napadao, pa se otopio, i prema najavama meteorologa opet nas očekuje. Zimskim čarolijama nikada kraja, a nikada ni dosta. Snežne pahulje uvek obraduju mališane i po nekog starijeg. Ali sem toga, sa niskom temperaturom zima (pogotovo nama ženama) donosi i obavezno povećanu dozu opreznosti radi održavanja imuno-sistema. Poremećenom ravnotežom i slabljenjem odbrambenih sposobnosti našeg organizma dolazi do mogućih prehlada, bolesti i promene životnog stila.

Sačuvajte zdravlje tokom zime

Kad sam bila mala jedva sam čekala da počne zimski raspust. Međutim, nakon nekoliko dana dosađivanja kod kuće nedostajala mi je i škola i svi nastavnici. Retko kada sam u toku zime odlazila na planinu. Ja sam prolećno dete i jako sam zimogrožljiva. Nikada nisam stala na skije, tako da ni ne znam šta propuštam, ali kunem se u „kliska“ i sanke. I sada, kada se setim doživljaja iz mog omiljenog parka, vrati mi se osmeh na lice. Po ceo dan bismo se sankali, a onda bi nas mama dočekala kod kuće sa toplom čokoladom ili čajem da se ugrejemo. Nisam imala prilike da saznam kakav je osećaj o kom svi pričaju dok se spuštaš skijama sa vrha planine, ali imam ovakve uspomene koje ne bih menjala ni za šta.

Sem nezaboravnih zimskih trenutaka, smatra se i da boravak na planini poboljšava krvnu sliku. A kako i ne bi? Svež, čist vazduh i boravak u prirodi nas oporavlja od svega.

Sećate se mog prošlog teksta o prehladi? Naime, na moje opšte čuđenje, doktorka mi je preporučila da pijem dosta tečnosti i da šetam. Pomislila sam – ja da šetam po ’ladnoći? Ma jok! Bolje mi je da sedim kod kuće ušuškana u ćebe i da ne mrdam nigde. Eh, tek sada razumem zašto mi je to preporučila. Barem pola sata na čistom vazduhu nam ubrzava cirkulaciju, lakše dišemo i ublažava nam se stres. Zbog toga na planinskom vazduhu dišemo „punim plućima“.

Kada je napolju temperatura niža, našem organizmu je teže da reguliše temperaturu tela. Zbog toga se u toku skijanja, bordinga, sankanja ili klizanja više trošimo i sagorevamo više kalorija. Ali ako se ne aktiviramo i dopustimo da nam dani prolaze, može doći do tzv. „zimske depresije“.

Zimi su kratki dani, a duge noći. Nije ni čudo što smo neraspoloženi, jer duže spavamo, smanjene su nam fizičke ativnosti i pada nam energija. Eh da smo medvedi, pa da prespavamo zimu… Zbog toga nas beg iz grada i boravak na planini preporodi i čini da se bolje osećamo.

Hej, vi srećnici koji odlazite iz grada u smirenije krajeve gde je sneg zaista beo, obratite pažnju na sledeće. Ne zaboravite da u svojim koferima sem toplih džempera, kapa, šalova i rukavica obavezno spakujete i probiotike! Uživanje u sankanju, skijanju i grudvanju mogu da vam pokvare – bakterije i gljivice.

Čitala sam u jednom časopisu o probioticima u zimkom periodu, gde se spominje sprovedena studija koja je pokazala da oni koji koriste probiotike imaju manje infekcija i manje dana su bolesni u toku zime. Kako, pitate se?

Beli luk
Photo credit: poppet with a camera via Foter.com / CC BY

Probiotici su dobre bakterije koje služe za održavanje crevne flore. U crevima žive dobre bakterije koje nam omogućavaju da svarimo namirnice i proizvodimo određene vitamine. Ali (uvek ima ali) kada dođu loše bakterije do creva, one počnu da uništavaju dobre bakterije i počnu da se razmnožavaju. Jedan od načina pojave loših bakterije je konzumiranje antibiotika, ali i promena ishrane koja se skoro uvek prisutna na putovanjima. Posledice toga su dijareja, zatvor, stomačni bolovi i razne infekcije. Lek za ovo je unos dodatka ishrani – probiotika tj. (dodatnih) dobrih bakterija, čime pomažemo organizmu da se izbori i da se ponovo uspostavi normalna crevna flora.

Svaka promena našeg dnevnog ritma dovodi do pogoršanja imuniteta što predstavlja odlične uslove za razvoj loših bakterija.

Drage dame, kada mislite da možete da se opustite i da je iznenađenjima došao kraj – pojavi se kandida. Znam, sigurno vam ne prija da opet čujete ovu reč, ali zima i putovanja su odličan preduslov za razvoj ove gljivice.

Probiotske (dobre) bakterije koje sam spomenula, jačaju crevnu mikrofloru i sprečavaju širenje gljivica kandida u crevima. One snižavaju ph vrednost creva što onemogućava gljivicama da se šire jer im odgovara takva sredina.

Sigurno ste već čule da je najbolja odbrana protiv kandide – beli luk. Upravo oni proizvodi koji sadrže kombinaciju probiotskih bakterija, ekstrata belog luka i semena grejpfruta (koji ima antimikrobna svojstva) predstavljaju odličnu kombinaciju u borbi protiv kandide i poboljšanja imuno-sistema u toku zimskih meseci.

Da sumiramo… U sledećim zimskim danima:

  1. Provedite više vremena na planinu i udišite čist vazduh,
  2. Bavite se zimskim sportovima.
  3. Ako nemate mogućnost da otputujete, šetajte pored reke, u parku i sl.
  4. A pored svega toga, obratite pažnju na redovnu ishranu i unos probiotika radi očuvanja imuniteta.

Čuvajte svoje zdravlje i uživajte u zimskoj čaroliji!

Ekonomista u turizmu po struci. Obožava venčanja, surfovanje internetom i slatkiše. Autor bloga Pokondirena tikva. Prijatelj, sestra i nečija veverica. Osoba koja veruje da je osmeh jedina kriva linija koja može ispraviti mnoge stvari.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *